Вьетнамский
Art Treasures of Russia: Masterpieces from the Russian Museum
Сокровищница России – из коллекции Русского музея

вьетнам Iván Aivazovski «La novena ola»

1850

Lienzo, óleo

221 x 332 cm

Para cuando pintó esta obra, Iván Aivazovski (1817−1900) ya gozaba de fama internacional. La novena ola trata la lucha entre el hombre y las fuerzas de la naturaleza. Según la tradición popular, la novena ola es la más poderosa y destructiva de una tormenta marina.

En el cuadro, el mar embravecido comienza a ceder ante la luz del amanecer, símbolo de esperanza. La voluntad humana por sobrevivir triunfa frente al caos natural. Esta obra no solo es una obra maestra del paisajismo ruso, sino también una metáfora sobre la resistencia y la fe en la victoria de la vida.

Fue una de las primeras pinturas adquiridas para la galería rusa del Hermitage y pasó luego al Museo Ruso en 1898.

Andrei Ryabushkin. A Merchant Family in the 17th Century

1896

Oil on canvas

143 × 213 cm

In this painting, Andrei Ryabushkin presents a collective image of a Russian family from the seventeenth century — the time before the reforms of Peter the Great. Before the viewer unfolds a world of ancient customs and patriarchal traditions. Behind the rich garments and serious faces lies a way of life built on faith, order, and respect for family.

The artist uses the techniques of early Russian painting: frontal poses, a monumental composition, and rich decorative colors give the work a feeling of timeless stillness. Ryabushkin does not simply recreate the past — he searches within it for the cultural roots of the Russian spirit. The painting became a symbol of the late nineteenth century’s interest in pre-Petrine Russia and its lasting traditions.

А. П. Рябушкин. Семья купца в XVII веке.

1896

Холст, масло. 143 × 213

Андрей Рябушкин создаёт в этой картине собирательный образ русской семьи XVII века — эпохи до реформ Петра I. Перед зрителем — мир старинных обычаев и патриархального уклада. За богатыми одеждами и строгими лицами читается жизнь, основанная на традиции и уважении к семье.

Художник обращается к приёмам древнерусской живописи: фронтальные позы, монументальная композиция и насыщенные краски придают картине величественную неподвижность. Рябушкин не просто воссоздаёт прошлое — он ищет в нём национальные корни русской культуры. Работа стала одним из символов интереса конца XIX века к истории и традициям допетровской Руси.